Lp. |
Zagadnienia |
Dodatkowe treści programowe |
1. |
Działania na liczbach naturalnych.
|
-rozwiązywać zadania tekstowe złożone na porównywanie różnicowe i ilorazowe; -stosować reguły dotyczące kolejności wykonywania działań z uwzględnieniem kwadratów i sześcianów liczb naturalnych ; -stosować cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100 w zadaniach; -badać podzielność liczb przez np.6, 15, 20 itp.; - rozpoznawać liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także, gdy na istnienie dzielnika właściwego wskazuje cecha podzielności; - rozkładać liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze; - obliczanie NWW i NWD, rozwiązywanie zadań z treścią. |
2. |
Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
|
- obliczać ułamek danej liczby naturalnej w zadaniach tekstowych; - obliczać wartość wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań z uwzględnieniem kwadratów i sześcianów ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz liczb mieszanych; -wykonywać działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora; - szacować wyniki działań. |
3. |
Elementy algebry.
|
- rozwiązywać równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą występującą po obu stronach równania .
|
4. |
Kąty.
|
-rozpoznawać kąty wierzchołkowe i przyległe oraz korzystać z ich własności .
|
5. |
Wielokąty, koła i okręgi.
|
-konstruować trójkąt o danych trzech bokach i ustalać możliwość zbudowania trójkąta na podstawie nierówności trójkąta; - stosować twierdzenie o sumie kątów trójkąta; -znać najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu i stosować je w zadaniach.
|
6. |
Obliczenia w geometrii.
|
-umieć obliczyć obwód wielokątów ; - obliczać pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych; - umieć obliczyć objętość i pole powierzchni prostopadłościanu; - obliczać miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów.
|
7. |
Obliczenia praktyczne.
|
-w przypadkach osadzonych w kontekście praktycznym obliczać procent danej wielkości; - wykonywać obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach; -wykonywać obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach; - obliczać rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali oraz długość odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista długość; - w sytuacji praktycznej obliczać: drogę przy danej prędkości i czasie, prędkość przy danej drodze i czasie, czas przy danej drodze i prędkości oraz stosować jednostki prędkości km/h i m/s. |
8. |
Zadania tekstowe.
|
- do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym umieć zastosować poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody; - weryfikować wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania .
|
Rozszerzenie treści ponad PP - klasy IV - VI
- Witold Maciąg